اینجا سرزمین انقلاب است... والسلام

شرط تحقق الگوی پیشرفت، گفتمان‌سازی آن در جامعه و رسوخ آن در میان نخبگان است. امام خامنه‌ای

شرط تحقق الگوی پیشرفت، گفتمان‌سازی آن در جامعه و رسوخ آن در میان نخبگان است. امام خامنه‌ای

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

حجت‌الاسلام کشوری در نشستی که بعد از ظهر امروز با طلاب حوزه علمیه عباسقلی خان مشهد برگزار شد ضمن بیماری‌خواندن توسعه‌گرایی در نظام تصمیم‌سازی کشور افزود: با این حال توسعه‌گرایان بیماری اصلی کشور را عدم توجه به توسعه می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه در توسعه، محور تعادل اجتماعی اقتصاد معرفی می‌شود بیان کرد: آنان همه ساختارهای دیگر اعم از نظام آموزشی و تربیتی را زیرساخت اقتصاد تعریف کرده و حیات مادی زندگی بشر را در عمل و برنامه‌ریزی اصل قرار می‌دهند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی پیوست پیشنهادی الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم توسعه –به عنوان اولین نمونه‌سازی جریان الگوی پیشرفت- را آغاز درمان این بیماری مُهلک دانست و اذعان داشت: این پیوست 5 ساختار بحثی دارد که شامل یک سؤال مشخص و یک جواب روشن است؛ اولین مورد این ساختارها مسأله توجه به تربیت اسلامی با محور قراردادن تقویت و تحکیم نهاد خانواده است.

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه افزایش آمار طلاق در کشور نشانگر از دست رفتن سکینه و آرامش روانی در افراد خواهد بود، گفت: با وجود چنین معضلی، ارتقای گستره و سطوح رشته‌های روانشناسی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. همه این معضلات به کنار، بی‌توجهی نظام آموزشی کشور به آموزش معاشرت و روابط اجتماعی و آموزش‌های مرتبط با نهاد خانواده جای بسی تعجب است!

وی در تشریح ساختار دوم پیوست یعنی نظریه بنگاه‌های وقف‌محور به عنوان راهکار عملیاتی مقاوم‌سازی اقتصاد بیان کرد: نظریات غربی تنها مسیر تجمیع سرمایه را تحریک حرص و منفعت شخصی افراد می‌دانند، در حالی که در ادبیات دینی ما دومین عامل رسیدن افراد به کفر، حرص دانسته شده است؛ اولین آنها کبر می‌باشد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت در ادامه تأکید کرد: اولاً حرص در مقابل وصف ایثار است، ثانیاً عامل بقای خانواده نیز مسأله از خود گذشتگی و وصف ایثار تلقی می‌شود، پس در نتیجه وجود بنگاه‌های صنعتی، اقتصادیِ کنونی خطری برای نهاد خانواده می‌باشد. اینکه همه شما دوستان هر روز و شب ملاحظه می‌کنید که در و دیوار جمهوری اسلامی پر از تبلیغات پر زرق و برق شده، در امتداد همین نوع از تحلیل‌های اقتصادی غلط شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام کشوری نمونه‌سازی دوم الگوی پیشرفت را تحلیل مدیریت شهری با نگاه پیشرفت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در نظرگرفتن مشهد به عنوان نمونه همزمانِ توریسم مذهبی، تفریحی و سلامت را از وقایع تأسف‌برانگیز این شهر مقدس دانسته و اینکه توسعه‌گرایان مسأله زیارت را زیرساختی برای افزایش سرمایه‌ی شهریِ مشهد قلمداد می‌کنند خدمت همه شما تسلیت می‌گویم! بعید بدانم بالاتر از این انحراف در جای دیگر پیدا شود. لذا واجب است بر شما طلاب مشهدی که مدیریت شهری را جدی بگیرید. شهری که بایستی به محوریت زیارت تعریف گردد، به محوریت درآمدزایی و فربه‌کردن اقتصاد تعریف می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه نظام مدیریتی کشور در تمدن اسلامی متمرکز نبوده و بر اساس محله‌های خانواده‌محور شناخته می‌شود، در پاسخ به چرایی چنین ادعایی اذعان کرد: در محله سطح بالایی از مسأله تعرّف وجود دارد؛ تعرف یعنی وقتی افراد بر روی یکدیگر شناخت بالایی دارند مسأله خود کنترلی ارتقا پیدا کرده و نظم جامعه به طور خودکار شکل می‌گیرد.

در ادامه تصاویری از این نشست را خواهید دید:

  • صادق صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی