اینجا سرزمین انقلاب است... والسلام

شرط تحقق الگوی پیشرفت، گفتمان‌سازی آن در جامعه و رسوخ آن در میان نخبگان است. امام خامنه‌ای

شرط تحقق الگوی پیشرفت، گفتمان‌سازی آن در جامعه و رسوخ آن در میان نخبگان است. امام خامنه‌ای

آخرین مطالب
پیوندهای روزانه

بسم الله الرحمن الرحیم

سال 1394، سال مهمی در تاریخ نظام برنامه‌ریزی کشور ایران از هنگام شروع برنامه‌ریزی بر اساس توسعه غربی می‌باشد. در این سال دولت یازدهم برنامه ششم توسعه را برای تصویب به مجلس ارائه کرد؛ اما پیش و پس از تصویب این برنامه، اعتراضات گسترده‌ای نسبت به آن وارد شد که در تاریخِ نظام برنامه‌ریزی کشور ایران بی‌سابقه می‌باشد؛ امسال، اولین سالی است که یک برنامه 5 ساله‌ی توسعه، مورد اعتراض گسترده‌ی نخبگان از حیث مباحث محتوایی قرار گرفته است. ایرادات محتوایی شامل موضوعات متنوع و گسترده‌ای مانند نادیده‌گرفتن مسأله الگوی پیشرفت اسلامی در تدوین این برنامه، بی‌توجهی به مسائل فرهنگی، عدم تناسب برنامه با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم، بی‌توجهی به مسائل ایثارگران و جانبازان و ... می‌باشد.

البته نوآوری دولت یازدهم در تدوین برنامه ششم توسعه، منجر به اعتراضات دیگری از نوع اعتراضات شکلی نیز شد. دولت یازدهم برخلاف گذشته، چیزی به نام برنامه را تقدیم مجلس نکرده است؛ بلکه احکام مورد نیازِ اجرای برنامه را به صورت یک کتابچه با 30 حکم برای تصویب به صحن بهارستان برده است. به عبارت بهتر دولت برنامه‌ای که در 5 سال آینده اجرا می‌کند را به مجلس ارائه نکرده، بلکه احکامی را برای تصویب به صحن برده که موانع اجرای برنامه دولت را از میان برمی‌دارند و نیازی نیست که مجلس در روند تصویب برنامه 5 ساله دولت قرار گیرد. این امر نیز منجر به اعتراضاتی شد.

در این گزارش برآنیم تا اعتراضات محتوایی و سپس اعتراضات شکلی را گزارش می‌دهیم.

اعتراضات محتوایی:

1. یادداشت انتقادی مهندس بهرام بیرانوند درباره روند تصویب برنامه ششم؛ آقای نوبخت به دنبال متولّدکردن توسعه‌ی غربی از بطن الگوی اسلامی – ایرانی است/ برنامه ششم بر اساس کدام چارچوب قانونی و کدام سیاست ها در حال تدوین است؟

2. نامه حجت الاسلام رسایی به رئیس جمهور در باره برنامه ششم/ قبل از ارائه لایحه الگوی اسلامی پیشرفت، نباید قانون برنامه ششم تدوین شود.

3. مهر بررسی می‌کند؛ کاستی های برنامه ششم درحل مسائل زنان وخانواده/مفهومی با مقاصد مبهم (بی‌توجهی به مسائل زنان و خانواده در احکام دائمی برنامه ششم)

4. کوثری: حذف بسیج از برنامه ششم توسعه مصداق نفوذ است (حذف بسیج از برنامه ششم)

5. بهمن نامور مطلق اعلام کرد: ناامیدی میراث فرهنگی از پیش‌نویس برنامه ششم توسعه (بی‌توجهی به میراث فرهنگی در برنامه ششم)

6. صلاحی: حذف سیاست های جمعیتی از برنامه ششم قابل قبول نیست/ مسئولان با اختصاص ردیف بودجه پایدار طرح جامع جمعیت را اجرایی کنند. (بی‌توجهی به سیاست‌های کلی جمعیت در برنامه ششم)

7. حذف تسهیلات ایثارگران از لایحه برنامه ششم توسعه (بی‌توجهی به امور ایثارگران در برنامه ششم توسعه)

8. در بیانیه یک تشکل صنفی کارگری عنوان شد: اعلام مخالفت کارگران با نحوه تنظیم بازار کار در برنامه ششم توسعه. (بی‌توجهی به حقوق کارگران در برنامه ششم توسعه)

9. لایحه برنامه ششم؛ دربوته نقد ازتعارض با الگوی پیشرفت تا فقدان جهت گیری تمدنی/ حجت الاسلام واسطی: فقدان جهت گیری تمدنی؛ مهمترین اشکال برنامه ششم

10. افتخاری: برنامه ششم توسعه بدون کار کارشناسی تهیه شده است. (بی‌توجهی به توسعه فرهنگ قرآنی، مسائل فرهنگی و دفاع مقدس در برنامه ششم توسعه) 

11. عدم توجه دولت به مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی در تدوین برنامه ششم/ محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان از عدم لحاظ مقاوم‌سازی اقتصاد در این لایحه ابراز نگرانی کرد (بی‌توجهی به مقاوم‌سازی اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم توسعه)

12. در جمع شورای مرکزی هیأت اسلامی هنرمندان؛ حسینی: کمیسیون فرهنگی مجلس از ریل‌گذاری انحرافی فرهنگی جلوگیری کند. (واگذاری صدور هر نوع مجوز فرهنگی به بخش خصوصی در برنامه ششم)

13.  در گفتگوی تفصیلی دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با تسنیم مطرح شد/ "تراژدی تضاد" برنامه ششم با الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت

14. وضعیت میراث‌فرهنگی در «لایحه پیشنهادی برنامه‌ششم‌توسعه» نگران‌کننده است/ در نامه ای از سوی تعدادی از انجمن های میراث فرهنگی بیان شد (بی‌توجهی به میراث فرهنگی در برنامه ششم توسعه)

15. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با ایلام بیدار:اشکالات جدی به برنامه ششم دولت وارد است/ احتمال رد کلیت طرح در صحن علنی مجلس(بی‌توجهی به امور ایثارگران و سیاست‌های کلان نظام در برنامه ششم توسعه)

16. در نشست مغایرت های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/ فروزنده مطرح کرد: جای خالی روحیه استکبارستیزی در برنامه ششم

17. حجت‌الاسلام غلامی مطرح کرد: تحقیر فرهنگ در برنامه ششم توسعه/ شورای عالی انقلاب فرهنگی تماشاگر نباشد

18. چهاردولی انتقاد کرد: بی توجهی به بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه/ ضرورت تعیین متولی واحد برای بافت‌های فرسوده. (بی‌توجهی به بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه)

19انتقاد شدید رئیس انجمن ارگانیک ایران از نوبخت به خاطر تجاری سازی تراریخته‌ها در اتاق بازرگانی(بی توجهی به سلامت و امنیت در برنامه ششم)

20. انتقاد عضو هیأت رئیسه مجلس از نادیده گرفتن حمل و نقل ریلی در برنامه ششم/ خرید هواپیما مانور تبلیغاتی دولت است/ حمل و نقل ریلی مهم‌تر است یا حمل و نقل هوایی؟(بی توجهی به حمل و نقل در برنامه ششم)

21. معاون پژوهشی مرکز پژوهشهای صدرا: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در برنامه ششم توسعه جایی ندارد(بی‌توجهی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در برنامه ششم توسعه)

22. در جلسه مشترک مخبرین کمیسیون‌های مجلس با رئیس رسانه ملی مطرح شد: در برنامه ششم موضوع فرهنگ و رسانه مهجور مانده است(بی‌توجهی به فرهنگ و رسانه در برنامه ششم توسعه)

23. طاهری با تشریح جلسه کمیسیون فرهنگی: بی‌توجهی دولت به مباحث فرهنگی در برنامه ششم/ سیاست‌های جمعیتی و خانواده مغفول مانده است(بی توجهی دولت به فرهنگ در برنامه ششم)

24. مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد: تنها ۲۴ درصد از لایحه برنامه ششم توسعه براساس اقتصاد مقاومتی نوشته شده/ بی توجهی دولت به سیاستهای ابلاغی رهبری(بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه)

25. حق پخش مسابقات فوتبال را به عنوان عامل تعالی فرهنگی معرفی کرده اند! بذر پاش: برنامه ششم مبتنی بر تفکر الگوی پیشرفت نیست(بی‌توجهی به مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم توسعه)

26. نامه هشدارآمیز دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درمورد «پیوست فرهنگی برنامه ششم توسعه»(بی توجهی به فرهنگ و مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی در برنامه ششم)

27. سخنگوی کمیسیون اجتماعی: بی‌توجهی به مدیریت آسیب‌های اجتماعی در لایحه برنامه ششم

28. در نشست مغایرت های برنامه ششم توسعه با اسناد بالادستی و الگوی اسلامی ایرانی/ کشوری مطرح کرد: لایحه پیشنهادی برنامه ششم بستر قانونی برای انواع نفوذ فراهم می کند

اعتراضات شکلی:

1. به گزارش «نسیم آنلاین»، 7 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی مجدد برنامه ششم توسعه توسط دولت شدند.

2. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با آناج: دولتمردان از روی رفع تکلیف لایحه تدوین می کنند/ در برنامه ششم توسعه به بحران های اجتماعی توجه نشده بود  

3. نماینده مردم تهران گفت: در برنامه ششم توسعه خواسته‌ها، مطالبات و نیازهای واقعی زنان مشاهده نمی‌شود.

4. کاتب در گفت‌وگو با فارس: برنامه ششم باید کاربردی و عملیاتی باشد/لزوم جمع‌بندی و ارائه سریعتر برنامه ششم به مجلس.

5.  افشاگری توکلی از اقدام غیرقانونی دولت/ نوبخت: سند ۱۳۰۰صفحه‌ای برنامه ششم را به مجلس می‌دهیم.

6. مصباحی مقدم: دولت برنامه ششم را به مقاله تبدیل کرد.
11. مرکز پژوهش‎های مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد: لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه ششم؛ نه به لحاظ نظری و کارشناسی و نه به لحاظ قوانین کشور، لایحه برنامه توسعه نیست

12. برنامه ششم بر اساس تعریف علمی و قانونی، برنامه نیست. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه لایحه‌ای که اکنون دولت در قالب برنامه ششم به مجلس داده، تعریف علمی و قانونی در چارچوب برنامه ندارد، گفت: سرانجام بسته خروج از رکود دولت معلوم نشد.

13. کوچک زاده : می‌خواهند کشور را با سلیقه و بدون برنامه اداره کنند / لایحه برنامه ششم اصلا برنامه نیست.





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی